Відкриті уроки


Глюкоза як альдегідоспирт

Очікувані результати уроку:
Сьогоднішній урок навчить нас:
1) аналізувати і робити висновки про речовини на основі даних про експеримент;
2) набути навичок роботи в малих групах;
3) пояснювати процес одержання сахарози із цукрового буряка;
4) систематизувати знання про вуглеводи на прикладі сахарози;

Тип уроку: вивчення нового матеріалу із елементами ділової гри;

Обладнання: таблиця: „Схема виробництва сахарози”, картки з написами: „Екологічний відділ”, „Економічний відділ”, „Фізіологічний відділ”, Технологічний відділ”, підбірка спеціальної літератури, таблиця Мендєлєєва.

Епіграфи уроку:
„Хліб є на столі,
звичайний і одвічний,
Хліб є на полях,
що тягнуться без меж.
Та є ще інший хліб
хімічний
І він всім людям необхідний теж.
О.О. Гиря

„Ласощів тисячі,
а здоров’я – одне”
Індійське прислів’я

Хід уроку:

І Мотивація навчальної діяльності
Лунає дзвінок на урок. Звично і буденно, починаючи 45 хвилин нашого спілкування. А от на який урок він нас запросив? Якби зараз у клас зайшов інший, незнайомий учитель, чи здогадалися б  ви, на яке заняття потрапили і про що йтиметься на ньому? І якщо на перше  запитання відповісти легко, то відповідь на друге запитання допоможе вам дати моя загадка.
У ІV ст. до н.е. воїни Александра Македонського вступили на землю Індії. Серед чудес цього краю їх вразила одна дивна-предивна речовина. Тутешні лікарі використовували чудодійний сік із неї, як лікарський засіб. Єгиптяни називали її індійською сіллю. У зв’язку  зі своєю високою ціною вона вважалася предметом розкоші і була так само дорога як срібло. На Русі перша згадка про цю речовину належить до 1273 р. А от будова її була відкрита лише в 1747 р. німецьким хіміком А. Маргофом.
Ця речовина міститься в кленовому, березовому, пальмовому соках, а також в кукурудзі. У невеликих кількостях разом з глюкозою є в плодах, овочах і листі багатьох рослин. Також входить до складу цукрових буряків (16-20%), цукрової тростини (14-25%).
Отже, що то за дивна сполука, яка так подобається нам, а особливо малечі.
Здогадатись про що йдеться було не важко. Адже тростинний або буряковий цукор міститься в багатьох зелених рослинах. Саме про сахарозу (це хімічна назва солодкої сполуки) ми поговоримо на нашому уроці.

ІІ Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів
Сформувати мету сьогоднішнього уроку – до снаги кожному з вас, – адже подібне формулювання ми мали на минулому уроці, коли вивчали тему: „Глюкоза – як представник вуглеводів”.

(По цих словах учитель простить скористатись формулою: „Сьогоднішній урок навчить нас (мене)...”, висловити мету заняття. Занотувавши на дошці загальне формулювання, вчитель прикріплює аркуш з конкретними очікуваними результатами).
Читає епіграфи уроку.

ІІІ Надання необхідної інформації
Учитель повідомляє, що для успішного опрацювання й засвоєння матеріалу, їм треба пригадати деякі відомості про вуглеводи.

1.     Як класифікують вуглеводи?
2.     Які представники вуглеводів належать до моносахаридів?
3.     Які функціональні групи входять до складу глюкози?
4.     Які функціональні групи входять до складу фруктози?
5.     Які представники вуглеводів входять до дисахаридів?
Отже, сахароза входить до групи дисахаридів. Далі на основі даних про експеримент нам необхідно встановити будову даної речовини, тобто виявити, які функціональні групи містяться в ній.

1. Виявлення карбоксильної групи
Коли до розчину сахарози капнути кілька крапель фенолфталеїну чи метилоранжу, то не спостерігається зміна забарвлення.
Як ви вважаєте, що це означає?

2. Виявлення гідроксильної групи
Якщо до розчину сахарози додати кілька крапель купруму сульфату і натрію гідроксиду, то спостерігається утворення синього розчину.
Як ви вважаєте, що це означає?

3. Виявлення альдегідної групи
Коли до розчину сахарози додати аміачний розчин аргентуму нітрату, то не спостерігається ніяких змін.
Як ви вважаєте, що це означає?

4. Гідроліз сахарози
Коли до розчину сахарози додати концентровану хлоридну кислоту, підігріти і додати лугу, то після цього спостерігається реакція „срібного дзеркала”.
Як ви вважаєте, чому?

Отже, молекула сахарози складається з молекул глюкози і фруктози, сполучених між собою атомом Оксигену. А сахарозу порівняно з глюкозою, можна розглядати як подвійний цукор.

Подібне перетворення відбувається в організмі бджіл: збираючи нектар з квітів вони засвоюють сахарозу, яка потім гідролізує до глюкози і фруктози. Отже мед – суміш глюкози і фруктози.
(Учні роблять висновки, користуючись методом Прес)
... я вважаю, що...
... тому, що...
... отже, ... таким чином


IV.Інтерактивна вправа – центральна частина заняття
Недавно я почула, що один із цукрових заводів нашої області ще й досі не розплатився із людьми за сировину. І я подумала: прибутковий бізнес, чому не створити таке підприємство на території нашого району. І як не дивно ця ідея переслідує мене. Я вже назву придумала „Сахаринка”. Але де взяти кадри? І напевно в цьому допоможете ви – майбутні випускники.
а) інструктування;
б) об’єднання в групи.
а) Клас об’єднуємо в 4 групи (відділи), що представлятимуть різні відділи заводу.
б) Кожна група обирає інженера відділу, який виголосить промову і секретаря, який записуватиме основні ідеї обговорення. Ви отримуєте відповідне завдання в конвертах і опрацьовуєте літературу. На урок запрошений директор, роль якого виконуватиму я. Для опрацювання я відводжу вам 5 хв.
в) виконання завдання;
г) презентація результатів виконання вправи;
д) рефлексія результатів учнів.
Підсумки підбиває директор заводу. Він оцінює роботу кожного відділу і коментує рівень компетентності учнів. (Всі ви можете із впевненістю добиватись успіху у цій сфері. Але для цього вам спочатку закінчити ліцей, і не помилитись, тобто обрати правильний життєвий шлях. І якщо чарівна хімія покличе вас в свої обійми, ідіть. Ідіть і побачите прекрасний світ незвіданого, небаченого, неповторного, так потрібного сучасній людині. Ідіть, але через деякий час поверніться. Поверніться, щоб збудилось задумане вами і мною.
А зараз я повинна перекваліфікуватись із виробничого процесу в навчальний, щоб переконатись наскільки ви зрозуміли сьогоднішню тему.

 V. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку
1.     Який молекулярний склад сахарози?
2.     Чому сахароза – дисахарид?
3.     Які функціональні групи є в молекулі сахарози?
4.     Яким хімічним дослідом можна підтвердити різницю між глюкозою і сахарозою?
5.     Чи належить виробництво цукру до найважливіших галузей народного господарства. Чому?
6.     В теплі жовтневі дні в заповіднику гномів завжди варили солодкий запашний ель – улюблений напій маленького народу для довгих зимових днів. Визначте, що таке ель, коли відомо, що його отримали при бродінні виноградного цукру, який змішували з настоєм різноманітних трав і квітів?
7.     Як ви гадаєте, чи ми ті завдання, які поставили на початку уроку виконали?
8.     Які труднощі виникли у Вас протягом року?
Отже, завдяки своїм властивостям сахароза є необхідним компонентом в медицині та харчовій промисловості. Без сахарози не може нормально функціонувати нервова система, відсутність цієї речовини викликає виснаження організму. Ось чому виробництво цукру є однією з найважливіших галузей народного господарства, а випускник нашої держави повинен знати про цю речовину.

VI. Домашнє завдання
§10, Завд. 60, 61
        (індивідуальні картки)

____________________________________________

Значення хімії у розв’язанні
     енергетичної проблеми

 Очікувані результати уроку:                                              
    Сьогоднішній урок навчить нас:

1)    систематизувати знання про сучасні види палива;
2)    пояснювати необхідність раціонального використання
природних ресурсів енергії  і  створення безвідходних технологій;
3)    розвивати уявлення про нетрадиційні методи одержання палива для енергетики майбутнього;
4)    робити висновок про значення хімії у розв’язанні енергетичної проблеми.
  
Обладнання:     Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва,  
                            електрохімічний ряд напруг металів, таблиця розчинності кислот,
                            основ та солей, проектор, компютер, підбір спеціальної
                            літератури, таблиця Менделєєва.
 
Базові поняття
і терміни:         енергетика, альтернативні джерела енергії, традиційні
                            джерела енергії.

Міжпредметні 
зв’язки:              фізика, біологія, географія.


Тип уроку:         урок засвоєння нових знань і вмінь

Епіграф уроку:                                         Широко простягає хімія
                                                                   руки свої у справи людські                                                                      
                                                                                 М.В. Ломоносов


Хід уроку
Вступ
У гарний день та добрий час я рада Вас бачити у гарному настрої та доброму здоров’ї.
Сьогодні на Вас чекає багато нового та цікавого.
За історичного розвитку людство стикалось з багатьма проблемами, але первинною та переважною була проблема енергії. На зорі свого розвитку людина використовувала лише енергію своїх м’язів, але згодом почала опановувати різноманітні її види. Адже енергія – це можливість подальшого розвитку індустрії, отримання високих врожаїв, благоустрій міст і надання допомоги природі в заліковуванні ран, нанесених їй цивілізацією.
На сучасному етапі потреби в енергії неухильно зростають і безперервно перевищують реальні можливості її виробництва. Це зумовило виникнення енергетичної проблеми, розв’язання якої потребує глобальних зусиль. Свій чималий внесок робить хімія як зв’язуюча ланка між сучасною наукою і сучасною технікою.
(слайд 1).

I.    Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів.

Сформувати мету сьогоднішнього уроку – до снаги кожному з вас, – адже подібне формулювання ми мали на минулому уроці, коли вивчали тему: «Значення хімії у розв’язанні сировинної проблеми». По цих словах учитель просить скористатись формулою: «Сьогоднішній урок навчить нас (мене) …» висловлювати мету заняття. Занотовувати на дошці загальне формулювання, вчитель показує слайд з конкретними очікуваними результатами (слайд 2).
Читає епіграф уроку (слайд 3).

IІ. Мотивація навчальної діяльності
Протягом уроку ми будемо разом долати сходинки пізнання, а ваш капітал – знання будемо вкладати у ваші майбутні сертифікати.
       Але  спочатку  ми  повинні  з’ясувати  навіщо нам  вивчати  тему:
«Значення хімії у розв’язанні енергетичної проблеми».
(слайд 4).

IІІ. Вивчення нового матеріалу
1.     Перша сходинка
Традиційні джерела та використання їх людством.
        Які джерела енергії ви знаєте?
(повідомлення з курсу географії)
Вчитель:

Забезпеченість енергією є найважливішою умовою соціально-еконо-мічного розвитку будь-якої країни. Особливо багато енергії споживає хімічна промисловість. Хімічні виробництва разом із нафтохімічними є най-енергоємнішими галузями індустрії. Випускаючи майже 7% промислової продукції, вони споживають у межах 13-20% енергії, яка витрачається всією промисловістю.

2.     Друга сходинка
Енергетична проблема.

В даному питанні ми повинні з’ясувати з вами:
      1.Чим викликана сучасна енергетична проблема?
                                      (мозковий штурм)
Висновок:
Отже сучасна енергетична проблема викликана:
-  неспроможністю суспільства добувати енергію економічно і екологічно раціональними способами;
-  нераціональною структурою споживання паливних ресурсів. застарілою технологію, що призводить до втрати теплоти середовища.
-         нестачою сировини
(слайд 5)
2. Якими шляхами можна домогтися поліпшення енергетичної  ситуації?
(думки учнів)
 Висновок:
Отже, поліпшення енергетичної  ситуації можна домогтися такими шляхами:

-         використанням альтернативних джерел енергії;
-  створенням безвідходних технологій;
-  максимальне   і  комплексне  енерготехнологічне  використання  палив-
них ресурсів – зменшення теплоти у навколишнє середовище, вторинне використання теплоти, максимальне застосування місцевих паливних ресурсів…
У різних країнах енергетичну проблему розв’язують по різному, проте всюди в її розв’язання значний внесок робить хімія. Так хіміки вважають, що й в майбутньому нафта збереже позицію лідера. Але її внесок в енергоресурси помітно скоротиться і буде компенсуватись альтернативними джерелами енергії.
Саме про це ми поговоримо, на третій сходинці пізнання, яка називається «Альтернативні джерела енергії. Перспективи використання».


3.     Третя сходинка
   Альтернативні джерела енергії. перспективи використання.

а)  Робота в групах :
            Група 1 – біодизель( додаток №1, доповнення);
    Група 2 – біогаз (додаток №2, доповнення);
             Група 3 – воднева енергетика (додаток №3, доповнення);                                                                     Група 4 – геліоенергетика  (додаток №4, доповнення).
б)  Виступи учнів.               

4.     Четверта  сходинка
             Ядерна енергетика
(слайд 6)
                                                                                                                                                                               
   Засурмив третій Янгол, і велика зоря спала
з неба, палаючи  як  смолоскип. І спала вона
на третину річок та водні джерела. І ймення
зорі  тієї  Полин.  І  стала  третина  води,  як
полин, і багато людей повмирали з води, бо
згіркла вона.
                            
                          Біблія. Новий завіт.
                             Об’явлення Івана Богослова

Розповідь учителя.
Невичерпні можливості містить ядерна енергетика. Тому неможливо не згадати її на нашому уроці ,Її розвиток для виробництва електроенергії та теплоти дає змогу вивільнити значну кількість
органічного палива. Адже, 1 кг урану виділяє стільки енергії тепла, скільки одержують від спалювання 2,5 тис. тонн вугілля.
Сьогодні  на земній кулі в експлуатації та будівництві, за різними оцінками, побудовано понад 550 атомних реакторів. Україна посідає 6 місце в світі  за часткою виробництва  енергії на АЕС. На території України розташовано 15 реакторів.
 Виникає логічне запитання: це мало чи багато?
(відповіді учнів)
  Статистично, це 1/39 частина від загального числа…

Обговорення дискусійного питання :
                                 
Атомні станції – добро чи зло?
 (слайд 7)

 (слайд 8)
26 квітня 1986 року аварія на ЧАЕС розвіяла міф про абсолютну безпеку атомної енергетики. 
Представлення учнівського проекту «Харчові добавки в дитячому харчуванні»
А тепер повернімось до епіграфа.
        Що означають пророчі слова Івана Богослова?
(Учні обговорюють епіграф )

Вчитель робить висновок:
26 квітня 2011 року виповнюється 25 років Чорнобильській трагедії, яка продемонструвала як людський фактор може згубно вплинути на історію людства. І свою провину перед планетою Земля ми будемо спокутувати  ще дуже довго.
Ми подолали четверту сходинку пізнання.

5.     П’ята сходинка
Шляхи розв’язання енергетичної проблеми.

IІІ. Підбиття підсумків. Оцінювання результатів уроку.

1.     Які ви знаєте сучасні види палива?
2.     Чим викликана сучасна енергетична проблема?
3.     Яке значення хімії у розв’язанні енергетичної проблеми?
4.     Чому для сучасної людини дана проблема є важливою?
5.     Що цікавого було на уроці?
6.     Прокоментуйте епіграф уроку:
Широко простягає хімія руки свої у справи людські
Отже, енергетична проблема є однією із глобальних проблем сьогодення. І розв’язати її повинна людина, що є не лише найбільшою цінністю будь-якої держави, а й творцем. Для цього, звичайно, необхідно бути розумною, освіченою людиною. Стати такою людиною може лише тоді, коли розум не знає ні хвилини спокою, а сил йому додають вправи й постійний пошук.

 IV. Домашнє завдання.
Вивчити § 20.
Написати реферат на тему: «Перспективи використання енергії вітру в Україні».
Розв’язати різнорівневі задачі
I-II рівень
Задача 1
Яку масу води потрібно розкласти  електричним струмом, щоб одержати 13,44 л водню (н.у.) ?

III рівень
Задача 2
Обчисліть масу гліцеролу, який можна добути при взаємодії гліцеролтриалеїнату з 46 г 20% з етилового спирту?
Задача 3
У результаті спалювання 18 г технічного вуглецю одержали 1,4 моль СО2. Визначте та вкажіть масову частку Карбону в технічному вуглеці.

IV рівень
Задача 4
Внаслідок спалювання вуглеводню масою 24 г утворилось 66 г вуглекислого газу і 54 г води. Відносна густина за азотом – 0, 57. Визначте молекулярну формулу.  

Додаток 1
Біодизель
У третьому тисячолітті приріст виробництва електроенергії буде відбуватись за рахунок біопалива,
Біопаливо – це паливо, яке одержують із сировини рослинного і тваринного походження.
Біопаливо сьогодні розглядається в Україні як вагома альтернатива традиційному пальному, адже це поновлюване джерело енергії.
Біодизельне паливо – це різновид біопалива. Воно не являє собою нічого нового, адже було відоме з початку минулого сторіччя, але ним зневажали через наявність дешевих нафтових палив.
Біодизель при попаданні у воду не завдає шкоду росинам і тваринам. При згоранні біодизелю виділяється рівно також кількість вуглекислого газу, який було спожито з атмосфери рослиною, яка є вихідною сировиною для виробництва олії, за весь період його життя.
Дане паливо отримують за допомогою процесу етерифікації у присутності каталізатора.
                              (слайд 6)
Сировиною можуть бути ріпакова,  пальмова, кукурудзяна, кокосова олія, або інша олія, а також відходи харчової промисловості.
Зрозуміло, що склад біодизельного пального залежить від того, який спирт і які жири було використано для його виготовлення.
Отже,  біопаливо є досить перспективним видом палива. 

Доповнення
                                     
Для України особливе значення має технологія одержання пального з ріпакової олії. Ріпак росте на землях, не придатних ні для чого іншого, і навіть в зоні ЧАЕС (радіонукліди не накопичуються в ріпаковій олії). З цієї олії можна виготовити екологічно чисте й дешеве паливо.

Доповнення

25 квітня 2008 року в Чернівцях розпочала роботу перша в Україні та на теренах Східної Європи спеціалізована  біопаливна автозаправна станція. На АЗС реалізується два види моторного дизельного палива і аналог високооктанового бензину.


Додаток 2
Біогаз

У третьому тисячолітті приріст виробництва електроенергії буде відбуватись також  за рахунок біогазу (метану).        
Біогаз добувають із відходів сільськогосподарської продукції: соломи злакових культур, відходів переробного виробництва сільськогосподарської продукції, лушпиння соняшника, гречки, рису, відходів тваринництва, лісопереробки, стічних вод, та твердих побутових відходів.
Сам процес утворення газу це так зване метанове бродіння. Його суть полягає в анаеробному бродінні (без доступу повітря). Сам процес утворення газу (біогазу) складається з двох етапів: перший – розщеплення мікроор-ганізмами біополімерів до мономерів, другий – переробка мономерних біомолекул мікроорганізмами.
Біогаз, одержуваний з відходів життєдіяльності тварин і птахів, може замінити в Україні 6 млрд. м3 природного газу, однак для його одержання необхідні значні інвестиції, строк окупності яких складає 4–5 роки. Китай проектує через кілька років довести виробництво біогазу до 100–120       млрд. м³.
Отже, виробництво біогазу може в майбутньому розв’язати енергетичну проблему в Україні.ֽ

Доповнення
Біомаса, яка залишається після переробки відходів може викорис-товуватись в сільському господарстві як добриво. Причому такі добрива зачно краще і ефективніше впливають на ґрунт, на розвиток рослин, на ґрунтові води, на відміну від штучних добрив.

Доповнення

У газеті «Експрес» за 1-2 лютого 2011 р була опублікована стаття «Послід для реактора» У цій статті розповідається про те, як один чоловік самотужки сконструював дешеву і надійну установку з поліетиленової труби з якої він одержує біогаз.
Чоловік  спочатку почав робити досліди. Він налив у поліетиленовий мішок пташиного посліду, розчиненого у воді, добре зав’язав його і залишив на кілька днів під стіною хліву, де завжди затишно і тепло. Невдовзі "тара" почала рости мов на дріжджах. Бактерії працюва­ли настільки ефективно, що біогаз, який утворювався від переробки відходів, доводи­лося стравлювати. Тоді я зро­зумів, що за таким принци­пом дійсно можна зробити біоустановку. У трубу великого діаметра винахідливий чоловік вмон­тував тоненьку, по якій безплатне паливо транспортує до хати. Спочатку використо­вував для цього компрес, а тепер відмовився. Натомість, як стверджує, вистачає внут­рішнього тиску біогазу. Про­ста установка працює майже безперервно Головне, пробудити бактерії".  Система працює бездоганно. Вигода – подвійна: по-перше, не треба платити гроші за газ, а по-друге, переробляю по­слід на чудове добриво. Технологією цього ґазди  вже зацікавилося чима­ло земляків.


Додаток 3
Воднева енергетика
Ключове місце розв’язанні енергетичної проблеми на думку багатьох експертів займе воднева. енергетика. Водень  може бути використаний як паливо для будь-яких транспортних засобів, а також для задоволення енергетичних потреб будівель і живлення побутової техніки. Водень можна одержувати з води, шляхом електролізу з використанням електричної та теплової енергії.
(слайд 6)
   
Недоліки  електролізу води є значний рівень споживання електричної енергії. Для цього можна здійснювати електроліз води у поєднанні з нетрадиційними джерелами енергії (сонячна, вітрова).
Дуже перспективним є метод одержання водню із води Чорного моря.
Крім води водень можна одержувати із викопних видів палива, різних видів біомаси. різних відходів виробництва, побутових відходів і т.д.
В Україні існує також можливість одержання водню як побічного продукту при хімічних, коксохімічних та нафтопереробних виробництвах…
Одне із завдань водневої енергетики – забезпечення компактного та безпечного зберігання та транспортування водню. Хоча водень безпечніший ніж бензин, бо він горить вертикальним струменем, у той час як бензин розмивається підлогою та спалює все, на що він потрапляє. Отже, якщо ці завдання і завдання пов’язане із зниженням собівартості водню будуть розв’язані, то воднева енергетика буде дуже перспективною. 

Доповнення

Вчені підкреслюють, що з ламінарій можна виготовити біоводень, не лише для транспортних засобів, але й для обігріву житлових приміщень або  для використання в промисловості. Вчені звернули свою увагу на водорості, оскільки вони ростуть цілий рік і самостійно відновлюються.

Доповнення

В Україні дослідження водневих технологій знаходиться в початковій стадії, не зважаючи на тривалий час досліджень та наявність значної кількості наукових установ, які займаються даною проблемою. Разом з тим при успішному розвитку технологій використання водню, Україна могла б раціонально використати свою енергоресурсну базу, зменшити рівень енергетичної залежності, поліпшити екологічну ситуацію в Україні.  

Додаток 4
Геліоенергетика
Великі надії покладаються на використання соняч­ної радіації (геліоенергетика). У Криму діють сонячні батареї, фотогальванічні елементи яких перетворюють сонячне світло в електрику. Для опріснення води й опалення житла широко використовуються сонячні термоустановки, що перетворюють сонячну енергію на теплоту. Сонячні батареї вже давно застосовуються у навігаційних спорудах і на космічних кораблях. На відміну від ядерної вартість енергії, яку добувають за допомогою сонячних батарей, постійно знижується.
Для виготовлення сонячних батарей головним на­півпровідниковим матеріалом є силіцій та сполуки Силіцію. Нині хіміки працюють над розробкою нових матеріалів-перетворювачів енергії. Це можуть бути різні системи солей як накопичувачі енергії. Подальші успіхи геліоенергетики залежать від тих матеріалів, які запропонують хіміки для перетворення енергії?)
Отже, у третьому тисячолітті приріст виробництва електро­енергії буде відбуватися за рахунок розвитку сонячної енергетики.
Доповнення

Розроблено також9 хімічні методи вилучення в'язкої нафти (містить високомолекулярні вуглеводні), значна частина якої залишається у підземних родовищах. Для збільшення виходу нафти у воду, яку закачують у пласт, додають поверхнево-активні речовини. Їхні мо­лекули розміщуються на межі нафта – вода, що збіль­шує рухливість нафти.

Доповнення
На майбутнє поповнення паливних ресурсів поєд­нують із раціональною переробкою вугілля. Напри­клад, подрібнене вугілля змішується з нафтою, на добуту пасту діють воднем під тиском. При цьому утворюється суміш вуглеводнів. На добування 1 т штучного бензину витрачається близько 1 т вугілля і 1500 м3 водню. Поки що штучний бензин дорожчий від добутого з нафти, проте важлива принципова мож­ливість його добування"!

Повідомлення учня (з курсу географії
Джерела енергії та використання їх людством.
Джерелами енергії найчастіше є традиційні невідновні природні ресур-си – вугілля, нафта, природний газ, торф, сланці…
Вугільна промисловість має традиційно велике значення для України. Адже вугілля використовують для потреб металургії, енергетики та інших галузей господарства і частково вивозять в інші країни, де існує попит на коксівне вугілля.
Нафта і природний газ відігріють важливу роль в економіці України. Нафта використовується як сировина для виготовлення паливно-мастильних матеріалів, до яких відноситься бензин, гас, дизельне паливо; також на нафтопереробних заводах виробляють мазут, бітум, мастила.
Нафта і газ являють собою цінну сировину для хімічної промисловості. З них виробляють пластмасу, штучні волокна, лаки, фарби, гуму, мінеральні добрива.
Торф. Основними споживачами торфу є сільське господарство, скляна, фарфоро-фаянсова, харчова та місцева промисловість. З торфу виробляють ацетон, кормові дріжджі, феноли, парафіни і навіть кокс.  
Природний газ використовується як паливо в промисловості.
Горючі сланці використовуються як місцеве паливо, як сировина для отримання рідкого палива, терпких будівельних матеріалів, бітумів, олив, фенолів, бензолу, толуолу, ксилолітів.
За рахунок власних ресурсів Україна забезпечує себе паливом лише на третину Адже, на частку вугільної промисловості припадає 62% видобування палива в Україні, на газову 32%, нафтову – 5,1%. На торф’яну та горючесланцеву промисловість припадає незначна частка (0,9%) паливного ресурсу.
Тому для нашої держави у сучасній економічній ситуації велику роль відіграє імпорт енергоресурсів.
____________________________________________

Загальна схема добування амоніаку  в промисловості

Мета уроку:
·        Ознайомити учнів із загальними закономірностями виробництва амоніаку в промисловості;
·        зясувати умови синтезу та значення амоніаку;
·        пояснити негативний вплив амоніаку                                                                                                                                                                                                                                                                               на здоров’я людини;
·        розвивати вміння самостійно знаходити інформацію.
·        виховувати екологічний стиль мислення;
Навчальні завдання уроку:
  • забезпечити сприйняття, осмислення та первинне запам’ятовування учнями матеріалу, що вивчається;
  • формувати в учнів вміння самостійно застосовувати набуті знання;
  • розвиток у школярів здатності до оціночних дій;
  • засвоєння учнями принципів саморегуляції та співробітництва.
Епіграф:
                                                                        Просто знати — мало, знання
                                                                        потрібно  вміти  використати.
                                                       
                                                               Гете
Хід уроку :
І. Мотивація навчальної діяльності
З кожним роком населення планети зростає , тому збільшується потреба у доброякісних продуктах харчування. Вчені всього світу працюють над збільшенням родючості ґрунтів, щоб отримати високі врожаї . Для нормального живлення рослин необхідні: N, P, K і також незначна кількість Zn, Mn, Cu, Fe та інших елементів. Але найціннішим для рослин вважають Нітроген. Здавалось, що може бути простіше, рослини, що перебувають в атмосфері, безпосередньо з неї повинні вилучати вилучати азот, так як вони це роблять з киснем. Але це неможливо. Чому? (Справа в тому, що N2 винятково нереакційно здатний і не реагує майже з жодною речовиною за звичайних умов. Для того, щоб азот зміг прореагувати, необхідно розірвати потрійний зв’язок.) Більшість рослин засвоююють азот з його сполук.
Довгий час потреби сільськогосподарських рослин поповнювали за рахунок внесення в грунт чилійської селітри, запаси, якої обмежені. Потреби ж у сполуках Нітрогену постійно зростали. Тому вкрай необхідним був спо-сіб зв’язування вільного азоту , який міг би задовільнити потреби людства.
Каталітичний синтез аміаку  з азоту і водню здійснити було непросто. Це вдалося в 1913 році німецькому хіміку Габеру, за що йому було присуджено Нобелівську премію.
 Тому на сьогоднішньому уроці ми більш  докладніше поговоримо про синтез амоніаку.

ІІ. Оголошення, представлення теми та мети уроку
Учитель записує тему, оголошує мету. Читає епіграфа уроку.
(слайди 1, 2, 3)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
 Розповідь учителя.
Одного разу Ходжа Насредін зайшов до мечеті читати проповідь,          «О, миряни, – а чи знаєте ви,  про що я буду розповідати?». «Не знаємо», –відповіли вони. «Якщо ви не знаєте, тоді про що ж мені з вами розмовляти, –сказав Ходжа Насредін і пішов з мечеті. Другого дня, коли він прийшов до мечеті та звернувся до людей з тим самим запитанням, вони відповіли: «Знаємо». «Якщо ви знаєте, то про що мені з вами розмовляти?» – відповів Ходжа і знову пішов. На третій день миряни відповіли:  «О, шановний, деякі знають, про що ти розповідатимеш, інші– ні». «Тоді, – сказав Ходжа, – хай ті що знають. Розкажуть тим, які не знають». І ми зробимо так само сьогодні.
      Для цього на минулому уроці наш клас був об’єднанний у 3 наукові відділи теоретичної лабораторії: технологічний   відділ, фізіологічний відділ,  відділ збуту продукції. Їхньою метою було дослідження промислового способу добуванння  амоніаку.
Ви самостійно вибирали спосіб фіксації матеріалу. Сьогодні ми  маємо унікальну можливість опинитись  з вами в цехах потужного і одночасно такого  небезпечного гіганта – амоніачного заводу і відкрити його таємниці..
(слайд 4)

 Звіти теоретичних лабораторій
Звіт технологічного відділу
      Які ж таємниці ви відкрили, коли досліджували технологію виробництва амоніаку?
(Учні даної групи  розповідають про промисловий синтез амонаку)і

Розповідь учителя.
Давайте пригадаємо принцип Ла-Шательє.
  Зовнішній вплив на систему, яка перебуває у стані рівноваги, сприяє перебігу цієї реакції, яка послаблює цей вплив.
(слайди 5, 6. 7, 8)

Звіт фізіологічного відділу
     Які спостереження на амоніачному заводі проводила ваш науковий відділ?
(Учні у вигляді проекта звітують про роботу відділу)
(слайд 9)

Розповідь учителя.
      19.04.2013р. о 10:07 в Америці сталася аварія. Вибух був настільки потужним, що спровокував землетрус магнітудою 2,1 бали. Район навколо підірваного заводу і  Даллас накрила отруйна аміачна хмара, яка утворилася після вибуху. Мер міста порівняв вибух заводу з ядерним, а представник департаменту безпеки - з побаченим ним на війні в Іраку.
(Відео)
Звіт відділу збуту продукції
    Які спостереження на амоніачному заводі проводила ваш науковий відділ?
(Учні у вигляді проекта звітують про роботу відділу.)
(слайд 10)
А тепер у нас запрацює розрахункова лабораторія.
Завдання для  розрахункової лабораторії
Задача 1.
Який маса водню (н.у.) витратиться на синтез амоніаку,
якщо маса добутого продукту реакції 102 кг?
(слайд 11).


N2+3H2=2NH3
Mr (NH3  )= 17
n (NH3  ) = 6 моль;  n (H2 ) = 9 моль;
Mr (H2  )= 2;  m (H2 )=18 г ..
                     
1.Яке відношення має дана реакція до нашого уроку?
2.Як називається основна установка заводу з виробництва амоніаку?
 3.Назвіть оптимальні умови синтезу аміаку.

Задача 2.
Який обєм омоніаку уможна  одержати, в результаті взаємодії амоній хлориду масою 11.3 г з кальцій гідроксидом?
(слайд 12, 13)

Mr (NH4CI) = 56.5
n (NH4CI )= 0.2 моль
V (NH3)=4.48 л.
  
    
        1.Де застосовується дана реакція?
        2.Чому збирати амоніак потрібно в перевернуту догори дном пробірку?
 3.Якого кольору набуває зволожений лакмусовий  папірець піднесений        до отвору пробірки з добутим  амоніаком ?

ІV. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку
На сьогоднішньому уроці ми говорили про промисловий спосіб добування амоніаку.
1. Які речовини використовують для добування амоніаку в промисловості ?
2.     До яких реакцій належить реакція взаємодії азоту з воднем?
3.     За яких умов здійснюють синтез амоніаку в промисловості,
4.     Яка фізіологічна дія амоніаку на організм людини?
5.     Де потрібно ховатися, якщо станеться викид амоніаку в атмосферу?
6.     Яка перша допомога при отруєнні амоніаком?
7.     Де застосовують амоніак?
8.     Чому амоніак вважають одним з найважливішх продуктів хімічної промисловості ?
9.     Чому для сучасної людини «Промисловий синтез амоніаку» є важливою темою?
10.                Прокоментуйте епіграф уроку:
«Просто знати — мало, знання потрібно вміти використати»
                                                                                                   Гете

Отже, виробництво амоніаку здійснюють за реакцією між азотом та воднем. Дана реакція єкзотермічна, оборотня, каталітична.  Амоніак це потужне. гіганське  виробництво, без якого ми не в силі обійтись. Сьогодні, діти, ми живемо в країні, де іде  війна. Кілька  точкових ударів  нерозумної людини по амоніачних заводах може призвести до сотні смертей...
Тож майбутнє людства у ваших руках. І знання  з хімії хай допомагають вам по житті.  

V. Домашнє завдання
(слайд 14)

Вивчити § 5 ст ( 41-44).
Виконати завдання 49, 51 (ст 44).
Підготувати презентацію на тему: “Застосування солей амонію.”

____________________________________________




Тема уроку:                
Харчові добавки
Мета уроку:
  • формувати поняття про харчові добавки;
  • показати учням значення харчових добавок, їх необхідність і небезпеку для здоров’я; визначити значення хімії в сучасній харчовій промисловості;
  • розвивати критичне мислення учнів;
·         дослідити наявність харчових добавок у продуктах харчування;
·         виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Навчальні завдання уроку:
  • забезпечити сприйняття, осмислення та первинне запам’ятовування учнями матеріалу, що вивчається;
  • формувати в учнів вміння самостійно застосовувати набуті знання;
  • розвиток у школярів здатності до оціночних дій;
  • засвоєння учнями принципів саморегуляції та співробітництва.
Обладнання:
       Періодична система хімічних елементів Д.І. Мен-делєєва, електрохімічний       ряд напруг металів, таблиця розчинності кислот, основ та солей, проектор, компютер, мультимедійна презентація.етикетки від продуктів харчування.
Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.
         Дискусії на тему, наскільки шкідливі харчові добавки, не вщухають протягом останніх двох десятиліть. Воно й зрозуміло. Останнім часом ми почали інтенсивно цікавитися тим, що ми їмо і п’ємо. І це не дивно — нам хочеться, як можна довше отримувати задоволення від цього життя. Прийшов час вести розмову про економічну і споживацьку грамотність, про харчові добавки, які використовують для виробництва продуктів харчування, про їх користь і шкідливість.
Сьогодні необхідно нам навчитися приймати виважені рішення, що базуються на знаннях, інформації отриманих з різних джерел. Важливо знати, що ми маємо споживати, щоб  зберегти своє здоров’я.
         У суспільстві почалися суперечки про те, що ж це таке харчові добавки та що вони несуть: користь чи шкоду. Адже багато ароматичних речовин, які використовують в Україні, в державах ЄС заборонені.  З давен - давен людина використовувала натуральні харчові добавки. Які ви знаєте з них? ( такі як сіль, перець, дріжджі, желатин, лимонна кислота, оцет, сода, крохмаль. гвоздика, мускатний горіх, кориця – мед.) Однак. з розвитком хімії стали виготовляти синтетичні Е добавки. Що це таке? Чи потрібні вони? Чи можна обійтися без них? Ці завдання останнім часом набувають усе більшого значення. Тобто  людство сьогодні  стоїть перед дилемою: Харчові добавки - смачно чи небезпечно? Тому на сьогодншньому уроці  ми спробуємо знайти відповідь на поставлену проблему.

ІІ. Оголошення, представлення теми та мети уроку
Учитель записує тему, оголошує мету. Читає епіграфа уроку.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
План :
1. Поняття про харчові добавки
2. Класифікація харчових добавок, їх функції
3. Походження харчових добавок
4. Негативні наслідки вживання харчових добавок

1.Поняття про харчові добаки. (розповідь вчителя, складання опорного конспекту).
Розповідь учителя.
       Останнім часом на нашому столі все частіше з’являються продукти на етикетці яких значиться буква «Е» з номером, тобто харчові добавки. Зараз уже неможливо уявити жоден продукт із тривалим терміном зберігання без наявності у його складі харчових добавок . Що це таке?
                                      (мозковий штурм)

Отже, це продукти, які використовують для;
- збереження поживних цінностей;
- надання більш привабливого вигляду;
- збільшення терміну зберігання;
- полегшення технологічної обробки
- здешевлення технологічного процесу.

   Харчові добавкиприродні або синтезовані речовини, що цілеспрямовано вводяться в продукти харчування з метою надання їм необхідних властивостей (наприклад, органолептичних, технологічних), продовжити термін їх придатності. Вони не вживаються безпосередньо у вигляді самостійних компонентів їжі.

2. Класифікація харчових добавок, їх функції.
Розповідь учителя.
    
       Раніше назви харчових добавок хімічних речовин писали на етикетках продуктів повністю, але вони займали так багато місця, що в 1953 році в Європі, було вирішено змінити повні назви цих речовин буквою Е (від Europe) з цифровими кодами, ідентифікованими згідно Міжнародної системи класифікації (INS).
Отже, запам'ятовуйте! Буква «Е» - це Європа, а цифровий код - характеристика харчової добавки до продукту.
Класифікація харчових добавок 
Е100-Е182 – барвники
Е200-Е299 – консерванти
Е300-Е399 –
антиоксиданти
Е400-Е499 – стабілізатори
Е500-Е599 – емульгатори
Е600-Е699 – посилювачі смаку і аромату
Е700-Е899 – запасні індекси
Е900-Е999 – піногасники

а) самостійна робота з підручником ( ст.62. т.6);
б) робота в групах ( на домашнє завдання було підготувати з додаткових джерел інформацію про харчові добаки).
1група   Барвники.
2 група Консерванти Антиоксиданти
3 група Стабілізатори      Емульгатори
4 група Підсилювачі смаку і аромату 

Слово учителя.
     Така класифікація є умовною, оскільки одна речовина може бути і консервантом, і антиоксидантом одночасно (натрій сульфіт Е-221).

3. Походження харчових добавок.
Походження харчових добавок
 
 



                                                  
Синтетичне походження
Е123- фарбник (арамант)        Е240 –консервант  (формальдегід)                                     

Природне походження     Е330-лимонна кислота,      Е101-рибофлавін



 



Слово учителя
      Усього до використання в Україні дозволено 351 харчову добавку. Кабінет Міністрів постановами № 12 від 4 січня 1999 року та № 342             від 17 лютого 2000 року заборонив тільки 19 добавок. Заборонено харчові добавки: Е 103, Е 105, Е 111, Е 125, Е 126, Е 130, Е 241, Е 242, Е 450, Е 451, Е 452, Е 453, Е 454, Е 461, Е 462, Е 463, Е 465.
Чи все дозволене безпечно?
(думки учнів)

         Отже, на  це питання ми дамо відповідь  при вивченні наступного питання.
 
  4. Негативні наслідки вживання харчових добавок
Розповідь учителя.
        Фахівці-харчовики вважають, що буква «Е» не так страшна: застосування харчових добавок дозволене в багатьох країнах, більшість із них не дає побічних ефектів. Але в медиків часто інша думка.
       Відповідно до класифікації Євросоюзу, за своїм статусом харчові добавки діляться на: дозволені, заборонені, недозволені, небезпечні. До групи заборонених належать добавки, що призводять до хвороб. Небезпечні - можуть бути небезпечними для людей з хронічними захворюваннями. Недозволені - дія на організм людини все ще не доведена, або добавка не тестувалася.
                                                     
    Вчені довели, що найбільше страждають саме діти. Штучні харчові барвники впливають на мозок дитини так само, як свинець, крім того, деякі з них можуть викликати звикання. Коли малюк регулярно вживає їжу з добавками і замінниками, в його організмі перестає працювати так звана «система сповіщення» про отриману отруту. Тобто у дитини не спостерігається таких тривожних сигналів отруєння, як висипання на шкірі, нудота або запаморочення. Але токсичні речовини накопичуються і в певний момент дають про себе знати.
Представлення учнівського проекту «Харчові добавки в дитячому харчуванні»

  IV Узагальнення й закріплення знань
       Чи все ви знаєте про харчові добавки з кодом Е? Ви знаєте — які з них знаходяться у вашій щоденній їжі? Ви перевіряєте їх вміст у продуктах? Ви читали про те, який вплив вони можуть зробити на ваш організм?
(думки учнів)

Лабораторний дослід № 7.
«Ознайомлення зі змістом етикеток до харчових продуктів»
 (згідно інструкції, додаток 4)
Мета: навчитися здобувати максимум інформації про продукт харчування при дослідженні упаковки та етикетки, робити аналіз отриманої інформації, оцінювати якість продукту та його необхідність в раціоні людини.
а) робота в групах
1 група: аналізує чипси та сухарики;
2 група аналізує кольорову солодку воду;
3 група аналізує майонез, крабові палочки ;
4 група аналізує лікарські препарати.

б) розвязування задач.
1.Обчисліть масові частки всіх хімічних елементів в оцтовій кислоті (CH3COOH).
Яке відношення має дана речовина до нашого уроку?
( Оцтова кислота _ харчова добавка Е260 )

2. 150 г 30%-вого розчину натрій гідрокарбонату змішали з 50 г 10%-ного розчину цієї ж солі. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у новоутвореному розчині. 

m( розчину)= 150+50=200(г)
m1 ( розчиненої речовини)= 150* 0.3=45(г)
m2 ( розчиненої речовини)= 50* 0.1=5(г)
m ( розчиненої речовини)= 45+5=50(г)

Яке відношення має дана речовина до нашого уроку?
(Е500натрій гідрокарбонат (харчова сода).                                                                                                                                                                          

V. Підбиття підсумків. Оцінювання результатів уроку.
1. Що таке харчові добавки?
2. Що таке барвники?
        3. .Що таке підсилювачі смаку та аромату?
          4..Що таке піногасник
        5. Що таке антиоксиданти?
        6.  Що таке консерванти?
        7. Чому для сучасної людини дана проблема є важливою?
         8. Що цікавого було на уроці?

Обговорення дискусійного питання :
Харчові добавки - смачно чи небезпечно?
(Під час обговорення дискусійного питання використовується технологія «Займи позицію». Учні чітко аргументують визначену позицію з проблеми)

 Отже, харчові добавки використовують з метою:
- збереження поживних властивостей харчових продуктів;
- надання харчовим продуктам більш привабливого вигляду;
- збільшення терміну зберігання харчових продуктів;
- полегшення технології обробки продовольчої сировини;
- здешевлення готової продукції.
        Бути харчовій добавці на українському ринку чи не бути покаже час. У  Європі це вирішує спеціальна єврокомісія. Щоб отримати її дозвіл, виробникові потрібно довести, що без добавки нічого не вийде, продукт не вводить споживачів в оману, і найголовніше - добавка абсолютно безпечна для здоров’я людини.

VI  Домашнє завдання
Вивчити § 20.
Розв’язати завдання із індивідуальних карток.


                                                   Додаток 1

КОРИСНІ ТА НЕЙТРАЛЬНІ ДОБАВКИ
·          Е101 — рибофлавін (вітамін ).
·          E140 — хлорофіл (безпечна речовина, що надає рослинам зеленого кольору).
·          Е152 — вугілля (усім відома корисна копалина, абсолютно нешкідлива).
·          Е160a — каротини (речовини, що близькі за властивостями до вітаміну А).
·          Е161b — лютеїн (вітаміноподібна речовина, що сприяє поліпшенню зору, використовується в ліках).
·          E163 — антоціани (рослинні пігменти, що надають забарвлення листкам і пелюсткам квітів).
·          E181 — таніни (група речовин, аналогічних до компоненту чаю, що надають йому терпкого смаку).
·          E202 — калій сорбат (один із найбільш популярних консервантів, абсолютно нешкідливий).
·          Е260 — оцтова (етанова) кислота (нешкідливий компонент натурального походження).
·          E296 — яблучна кислота.
·          Е270 — молочна кислота (природна речовина, що утворюється при молочнокислому бродінні.
·          E290 — карбон(IV) оксид (вуглекислий газ, що перетворює напій у газування).
·          Е300 — аскорбінова кислота (вітамін C).
·          E306-E309 — токофероли (вітаміни Е різних форм).
·          Е406 — агар-агар (натуральний і нешкідливий).
·          Е440 — пектини містяться у всіх наземних рослинах (особливо багато в яблуках).
·          Е500 —натрій гідрокарбонат (харчова сода).
·          Е507 — хлоридна кислота (аналогічна речовина виробляється в шлунку).
·          Е641L-лейцин (одна з корисних амінокислот).
·          Е642 — лізин (корисна амінокислота).
·          Е-916, Е917 — кальцій йодат (збагачує продукти харчування корисним для здоров’я йодом).

                                                                                              
         Додаток 2
Харчові добавки, дозволені для використання в Україні (зі списку, що затверджений спеціальною Постановою Кабинету Міністрів України)

Е152
вугілля
Е160а
каротини
Е160з
екстракт паприки
Е162
червоний буряковий бетанін
Е164
шафран
Е260
оцтова (етанова) кислота
Е296
яблучна кислота
Е406
агар
Е420
сорбіт і сорбітовий сироп
Е440
пектини, желатин
Е422
гліцерол
Е460
целюлоза
Е637
ефірні масла спиртові, водно-спиртові, аромат копчення, ванілін
Е901
віск бджолиний (білий і жовтий)
Е902
віск свічковий
Е905c
парафін
Е908
віск рисових висівок
Е1510
спирт етиловий
Е1420
крохмаль ацетиленовий


Додаток 3
Небезпечні харчові добавки

Небезпечні харчові добавки
Номер небезпечного «Е»
Барвники
Е102, Е110, Е120, Е124
Канцерогени
Е103, Е105, Е110, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130, Е131, Е142, Е152, Е153, Е210, Е211, Е213–Е217, Е231, Е232, Е240, Е251, Е252, Е321, ЕЗЗО, Е431, Е447, Е900, Е905, Е907, Е952, аспартам
Мутагенні та генотоксичні
Е104, Е124, Е128, Е230–Е233, аспартам
Алергени
Е131, Е132, Е160Ь, Е210, Е214, Е217, Е230, Е231, Е232, Е239, Е311–Е313, аспартам
Небажано вживати астматикам
Е102, Е107, Е122 —Е124, Е155, Е211–Е214, Е217, Е221–Е227
Небажано вживати людям, чутливим до аспірину
Е107, Е110, Е122–Е124, Е155, Е214, Е217
Негативно впливають на печінку та нирки
Е171–Е173, Е220, Е302, Е320–Е322, Е510, Е518
Порушують функції щитовидної залози
Е127
Призводять до захворювань шкіри
Е230–Е233
Подразнюють кишечник
Е220–Е224
Спричинюють розлад травлення
Е338–Е341, Е407, Е450, Е461, Е463, Е465, Е466
Спричинюють неправильний розвиток плоду
Е233
Заборонено вживати немовлятам та маленьким дітям
Е249, Е262, Е310–Е312, Е320, Е514, Е623, Е626–Е635
Впливають на рівень холестерину в крові
Е320
Руйнують вітаміни в організмі
Е220 (В1), Е222–Е227 (В12), Е320 (D), Е925 (Е)
Е-621( Глютамат натрію)
Е-211(Бензоат натрію)
Е-951(Аспартам)

Додаток 4
ЗВІТ
Наша група проводила дослідження на вміст ароматизаторів, консервантів, барвників таких  продуктів:
  • ………………………………………………………………………………
  • ………………………………………………………………………………
  • ………………………………………………………………………………
Ми виявили, що вони містять:
  • Барвники……………………………………………………………………
  • Консерванти………………………………………………………………
  • Ароматизатори ……………………………………………………………………
Наявність даних хімічних сполук в організмі людини може призвести до:
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
Найбільш небезпечним виявився продукт:
…………………………………………………………………………………….
То ж радимо:
……………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
Додаток 5
Барвники
Це речовини, які посилюють або відновлюють забарвлення продуктів
      Призначення харчових барвників полягає в тому, щоб надати обробленим продуктам більш привабливий вигляд. Барвники поділяються на дві головні групи: природні і синтетичні. Деяким вистачає однієї назви «барвник», щоб автоматично зарахувати харчову добавку до шкідливих. Але, наприклад, під кодом Е-100 ховається жовтий барвник куркумін, під кодом Е-160 — паприка, а Е-140 — це хлорофіл. Адже ми не боїмося вживати в їжу куркуму, паприку, зелень — вони навіть корисні для здоров’я.
      Сировиною для натуральних барвників є пігменти комах, мікроорганіз-мів та рослин: квітів, фруктів, ягід, листя, коренеплодів.
       Найбільш відомими живими барвниками є комахи кошенілі, про них згадується ще у біблійних легендах.
        Проте у намаганнях зробити продукцію більш доступною (дешевшою) із 19 століття стали використовувати більш дешеві анілінові фарбники. Вони дешевші, стійкі до температури та світла.

Консерванти
 Це речовини, які збільшують термін зберігання продуктів, захищаючи від мікробного псування.
         Консерванти   це антимікробні речовини, призначені для того, щоб довгий час зберігати продукти придатними до вживання. З найдавніших часів люди використовували для цієї мети сіль, цукор, кислоти і дим, в якому продукти коптили. Як консервантів для фруктів і овочів використовують бензоат натрію і бензоат калію. У хлібопеченні і виробництві молочних продуктів застосовуються пропіонат, що пригнічує розвиток цвілевих грибів. Багато продуктів консервують за допомогою оцтової кислоти (оцту). Нітрити і нітрати теж служать консервантами. Сухі фрукти та овочі обробляють сірчистим газом (діоксидом сірки) і сульфітами. Для стерилізації зернових продуктів і прянощів з метою знищення комах-шкідників і мікроорганізмів застосовується ряд газів.
          Їх використовують, щоб знищити бактерії, віруси, гриби та подовжити термін зберігання харчів. До цієї групи також включені стерилізуючі хімічні добавки, які використовують при дозріванні вин, та дезинфікуючі речовини. Використовують консерванти в м'ясних та ковбасних виробах, консервах, шоколадках, алкогольних напоях.

1.Що таке консерванти?
2.Які ви знаєте консерванти?
3.Для чого використовують консерванти?


Антиоксиданти
(добавки, що зберігають свіжість)
     Це речовини, які збільшують термін зберігання харчових продуктів, захищаючи від псування, викликаного окисленням (наприклад від згіркнення жирів і зміни кольору)
         Їх додають до масел і до пакувальних матеріалів, щоб вберегти їжу від зміни кольору через окислення. Люблять їх додавати до шоколаду.    Використивують також хелатируючі агенти і секвестранти. Вони запобігають взаємодії між металами і компонентами їжі, що зводить до мінімуму знебарвлення, а також втрату смаку та аромату. Ряд речовин використовується для того, щоб запобігти потемнінню фруктів на поверхні розрізу.

Е-211(Бензоат натрію)
Е211 або бензоат натрію. Це один з найбільш небезпечних консервантів, але він же і найдорожчий. харчова добавка бензоат натрію (Е211), при надмірному споживанні може призвести до порушень у системі травлення, широко використовується при виробництві газованих напоїв, соусів, кетчупів, і кондитери. Е211 – натрію бензоат. Деякі вчені вважають його потенційним канцерогеном..
         Стабілізатори
Це речовини, які
зберігають задану консистенцію.
.
     Емульгатори
Це речовини, які створюють однорідну суміш продуктів, що не змішуються, наприклад води й олії.
      З їх допомогою створюються знежирені продукти. У традиційній кухні емульсії створюються за рахунок додавання олії в продукт, що що робить його в першу чергу група висококалорійним.
        Емульгатори - перші «охоронці». З їх допомогою створюються знежирені продукти. У традиційній кухні емульсії створюються за рахунок додавання олії в продукт, що робить його в першу чергу група висококалорійним.
        Дозволяють зберігати однорідну суміш не змішуваних речовин у про- дуктах або готовій їжі стабілізують, зберігають або підсилюють забарвлення продукту, утворюють або підтримують однорідну суміш двох або більш незмішувальних речовин (наприклад, масло та вода) в харчових продуктах Вони потрібні для хорошої форми продукту та консистенції. Без них не роблять соуси, майонез, йогурти та більшість кондитерських виробів.  Отже, вони утворюють або підтримують однорідну суміш двох чи більшої кількості незмішуваних фаз.

Підсилювачі смаку і аромату 
Це речовини, які підсилюють природний смак та запах продуктів
      У процесі зберігання та переробки продуктів кількість нуклеїнів - речовин, що посилюють смакове сприйняття - зменшується, тож їх доводиться додавати штучним шляхом. Знайти їх можна у швидкосупах, напівфабрикатах, шоколадних батончиках
Е-621( Глютамат натрію)
        Відновлює смак продуктів, які втратили його через тривале зберігання, чи надає смаку речовинам, які його не мають. Приводить до руйнування сітківки ока, провокуючи глаукому. Походить ця добавка з Японії, де її називали «душею смаку». Її винахідник Кикунає Ікеда застерігав, що в гарячій страві, яка перебуває на вогні, глютамат натрію може перетворитися на слабку отруту. Якщо перевищити норму (висипати в чашку з локшиною кілька пакетиків), можна отруїтися. В Америці на рік трапляються сотні тисяч подібних випадків.
       Е—621 особливий вид харчової наркоманії. Накопичуючись в організмі може викликати найтяжчі напади бронхіальної астми. Доведено, що ця добавка викликає серйозні зміни у психіці людини. Удорослої людини це синдром хронічної втоми, а у дитини – це гіперактивність. Е-621 утримується в багатьох продуктах — таких, як м’ясні, рибні і соєві напівфабрикати, чіпси, снеки, сухарики, соуси, приправи, бульйонні кубики, супи і інші блюда швидкого готування.
    На першиий погляд в сухариках немає нічого страшного, але цей підсушений хліб щедро присипаний емульгаторами, консервантами стає небезпечним для людини. Крім цього сухарики та чіпси  містять небезпечний акриламід, який викликає мутацію генів та злоякісні пухлини шлунків. Шведські вчені з ясували, що любителі попоїсти ці продукти на щодень  практично приречені на онкологічні захворювання.
      Щорічно людство вживає його у кількості понад 200 тисяч тон на рік.

Е-951(Аспартам)
             Практично всі безалкогольні напої  виготовляються з використанням синтетичних підсолоджувачів. Чому? Для виробника це полегшуе технологічну обробку продовольчої сировини та здешевлює і скорочує технологічний процес. Один із найпопулярніших підсолоджувачів – аспартам у 180 – 200 разів солодший від цукру, але безконтрольне споживання цієї речовини може призвести до накопичення її в організмі, що викликає стомлюваність, депресію, порушення зору, пам’яті. До речі, за висновками медиків, діти повинні споживати лише натуральні цукри
     Тим  часом відзначаються випадки скарг людей, що часто вживають замінник цукру на основі аспартама, на часту втрату свідомості.  Подібні випадки, що представляють небезпеку для життя людини, мають численне підтвердження.
      Нещодавно вчені висловили думку про те, що цукрозамінники при їх непомірному споживанні можуть порушити в організмі гормональний баланс, оскільки до складу аспартама входить амінокислота фенілаланін.
У цей час список хвороб, розвиток яких може викликати аспартам, усе збільшується: пухлина мозку, базедова хвороба, склероз, епілепсія, діабет, розумова відсталість, хвороба Паркінсона і навіть туберкульоз
      Однак препарат Е 951 так і не заборонений. Його можна використати в будь-яких продуктах харчування, у тому числі і дитячому.
    
Додаток 6

Історія виникнення
(повідомлення учня)
      Харчові добавки використовуються людьми з давніх часів. Під кінець кам’яного віку з розвитком сільського господарства стали застосовувати перші харчові добавки — сіль, спеції, мед.
     Широке використання харчових добавок почалося в кінці XIX ст. У 1907 році співробітник Імператорського університету Токіо (Японія) Кікунае Ікеда вперше одержав білий кристалічний порошок, який посилював смакові відчуття . 1909-му  він запатентував свій винахід, і глутамат натрію почав переможну ходу по планеті. Сьогодні жителі Землі щорічно споживають його в кількості понад 200 тисяч тонн.
      На початку XX ст. харчові добавки широко використовувалися при випічці хлібобулочних і кондитерських виробів, а також у виробництві ковбас, консервів і прохолодних напоїв.
       У другій половині XX ст. спостерігався  бум виробництва синтетичних   Е добавок, викликаний широким поширенням напівфабрикатів.
Усі фахівці погоджуються з думкою, що виробництво харчових добавок буде лише зростати швидкими темпами. У зв’язку з цим, виникає необхідність створення нових хімічних технологій, щоб забезпечити потреби людства.

____________________________________________














                                                        







Немає коментарів:

Дописати коментар