Позакласні заходи

Тема позакласного заходу:

Хімічний калейдоскоп
Брейн-ринг



Мета позакласного
заходу:                          систематизувати, закріпити та узагальнити здобуті знання з неорганічної хімії, розвивати інтерес до здобуття життєвонеобхідних хімічних знань, формувати вміння самостійної роботи із довідковою літературою, вчити творчо застосовувати у повсякденному житті.

Віковий контингент
учнів:                                  учні 10-их  класів.

Форма проведення:        інтелектуальна гра.


Ведучий 1
Дорогі учні, шановні гості! Два з половиною роки нинішні десятикласники вивчали великий розділ неорганічної хімії, поринаючи у світ цікавого та загадкового. І ось настав час, коли ми попрощаємось з неорганічною хімією. Сьогодні десятикласники боротимуться за присвоєння почесного звання – бакалавра неорганічної хімії.
 Ведучий 2
Усі ви в дитинстві читали багато цікавих казок про добрих фей і могутніх чарівників, а в житті, як відомо, ні фей, ні чарівників немає. А ось чудеса насправді бувають, хоч створюють їх зовсім не джини і не чарівники, а люди, озброєні знаннями такої чудової науки, як хімія.

Ведучий 1
Хімією часто називають наукою-чарівницею, наукою великих чудес. І це справедливо. Вона так широко ввійшла в людське життя, побут, що важко знайти людину, яка б не користувалася продукцією хімічного виробництва. З повітря і води, вугілля і нафти, горючих газів і деревини, різноманітних руд і мінералів, хіміки створюють сплави і напівпровідники, скло і кераміку, каучуки, пластмаси і синтетичні волокна, ліки, барвники, мийні засоби, пахучі речовини.
Ведучий 2
Хіба це не чудеса? І таких прикладів навколо багато. Зумій їх побачити. Запросимо ж її величність – Неорганічну хімію.

(Під музику заходить Неорганічна хімія)

Неорганічна хімія
Наш захід сьогодні не простий –
Усім відомий, звичний,
Я пропоную провести
Турнірний бій хімічний.
Отож озбройтеся знаннями,
Згадайте всі закони.
Я сподіваюся, що вдасться вам
Здолать всі перепони.
В країну хімії вперед
Сміливо вирушаймо
І все, що вивчили раніше,
Ми разом пригадаймо.

Ведучий 1
У нас на святі присутня Вчена рада (представляє її).
Ведучий 2
Сьогодні у хімічному турнірі беруть участь три команди десятикласників: (назви)

(звучить музика, команди із залу піднімаються на сцену)

Неорганічна хімія
Згідно з традиціями звання бакалаврів присвоюють учням, які витримають усі випробування, а саме:
-         знають властивості речовин і вміють їх застосовувати;
-         уміють розв’язувати розрахункові задачі;
-         володіють навичками хімічного експерименту;
-         можуть дивитися на речі з нового, непередбачуваного боку;
-         володіють почуттям гумору.

Ведучий 1
Ви журі не помиляйтесь
Справедливо всіх судіть!
Разом з нами розважайтесь:
Так, ми дружно будем жить.

Ведучий 2
Ми надіємося щиро,
Що цікава буде гра,
Що суперники по силах
Ви підібрані сповна.

Ведучий 1
Отже, перший конкурс «Презентація команд»
(Для цього конкурсу потрібно було підготувати коротке резюме,
вірш і пісню про хімію)
Оцінюємо в 10 бальній системі.

Команда 1
Скажу, що елемент Оксиген, із моєї групи найнеобхідніший елемент для всього живого. Входить до складу багатьох речовин. У вільному стані представлений у двох особах і обидві вони газоподібні речовини. Перша: озон – отруйний газ і має приємний запах, а друга – кисень – один з головних складових повітря.
Другий важливий елемент моєї групи Сульфур:

Із вулканів я з’являюсь,
У воді не розчиняюсь.
Сірка жовта і крихка,
Є як газ і кислота.
У кислотному ряду
Командиром я іду.
Очищаю нафту, масло
Гербіцид в полях прекрасний
Хвору шкіру очищаю,
Навіть в пеклі я буваю.

Пісня:
Ой, у пляшці кислота
І в пробірці кислота.
Хлоридна кислота.
І сульфатна, і нітратна кислота.
Магній впав у неї раз,
Цинк слідом, як водолаз.
Всі розчинилися ураз,
Замість них угору знявся газ.
Це сердита рідина
Крапельки лише одна –
Чималенька дірочка в штанах.
Корок з пляшечки виймай,
Обережно наливай,
Крапель не розливай,
Бо пектимуть руки, ай, ай, ай, ай.

(цю пісню виконують на музику української пісні «Ой у лузі калина»

Команда 2
Я скажу, що елемент Карбон із IV групи є основою органічного світу нашої планети, тоді як Силіцій є основою мертвої природи. Як проста речовина Карбон зустрічається у трьох особах: алмаз, графіт, карбід.

З ким зустрінемось нині?
Алотропні видозміни.
Перший – кокс – я твердий і чорний,
Ще й відновник я моторний
В долину стрибну, а відтак
Маєте чавун і шлак.
Другий – графіт – креслю і пишу
На папері слід лишу.
Із тролейбусом дружу
По дротах його воджу.
Третій – алмаз – я бурю породи,
Прикрашаю нагороди.
У сережках блисну часто,
У браслетах і в підвісках
Я – Карбон, я – капітан.
І хоч шостий, я – талант.
Ми долаєм всі дороги,
Я веду до перемоги.
Пісня:
Світить нам знайома висота,
Знову ми зібрались у ліцеї.
Знову у мандрівку відкриття
Кличуть нас незвані дороги.
Будуть там загадки й віражі,
Будуть там загублені знахідки.
Будуть там сіяти маяки, –
Відкриттів незвідані сторінки.
Наука – мій компас земний,
А удача – це приз за сміливість.
Бо хімія – мрія моя –
І хочу, вона, щоб здійснилась.
Бо повір, не всі ще відкриття
Здійснені й записані в скрижалях
І свою частиночку життя
Віддаю я хімії без жалю.
Треба тільки знать і розуміть
Всі її процеси і закони.
І тоді небесні і земні
Зорі упадуть вам у поклоні.

(цю пісню виконують на мотив пісні О. Пахмутової «Надежда»)

Команда 3
Ну от здивувала підгрупа Карбону. Фосфор із V групи також зустрічається у трьох особах.

Я рослинам необхідний
І для ґрунту завжди рідний.
Кольоровий у природі.
Білий в чорний переходить,
Ти червоний фосфор стрів
На коробках сірників.
Я в твоєму мозку є,
Фосфор – це ім’я твоє.

Із формули читайте «ен»
Латиною «Нітроген».
Ми азотом називаєм,
Що з повітрям удихаєм.
Я в комахах, я в рослинах,
В їхніх генах і клітинах
(Так пробрався навіть в ген,
Всюдисущий Нітроген).
   Пісня:
1.     Спиртівка сильно полала (двічі)
Поруч дівчина стояла (двічі)
2.     Поруч дівчина стояла (двічі)
В руках пробірку тримала (двічі)
3.     В пробірці грівся порошок (двічі)
Від нагрівання в нього шок (двічі)
4.     Розклавсь зелений малахіт (двічі)
На газ і воду і оксид (двічі)
5.     Як хімію учитимеш (двічі)
Теж речовини грітимеш (двічі)
6.     І ти добудеш ще не раз (двічі)
Кислоти, солі, луги, газ (двічі)
 
(цю пісню виконують на мотив пісні «Горіла сосна, палала»

Ведучий 1
А зараз журі підбиває підсумки першого конкурсу.
Ведучий 2
   Слово надається журі.

Ведучий 1
Другий конкурс «Підготовчий»
Ведучий 2
Це «бліц» і на роздуми – ані миті.

Завдання для першої команди:

1.     Як лакмус змінює забарвлення в розчині амоніаку?
2.     Який оксид викликає парниковий ефект в атмосфері?
3.     Оксиди, які викликають кислотні дощі?
4.     Явище існування одного елемента у вигляді двох або кількох простих речовин.
5.     Метал «вимірювач температури»?
6.     Так називають хімічну речовину, що утворюється у слуховому апараті.

Завдання для другої команди:

1.     Його ще називають «газ, що звеселяє»?
2.     Який газ у великих концентраціях збуджує нервову систему і діє як наркотик?
3.     Як лакмус змінює забарвлення в розчині сульфатної кислоти?
4.     Якого газу найбільше в атмосфері Землі?
5.     Процес поглинання поверхнею речовин газів і рідин?
6.     Метал, що викликає лихоманку?
7.     Яка речовина світить в темноті і пахне часником?

Завдання для третьої команди:

1.     Як найпростіше виявити кислоту серед інших речовин?
2.     Сірники виготовлені французьким винахідником Шарлем Соріа, були шкідливі для здоров’я, бо містили …
3.     Його називають сухий лід …
4.     Стан, за якої швидкість прямої і зворотної реакції однакова.
5.     Який метал має антибактеріальні дії й використовується в одному із церковних ритуалів?
6.     Яка речовина стає причиною загибелі організмів у морях, океанах при її розливі.

Ведучий 1
Отже, результати підбиває журі.
Ведучий 2
Отже, наступний третій конкурс «Хімічна атака»
Із реактивів, що є на столі, приготувати :

завдання для першої команди:
молочний коктейль
завдання для другої команди:
газований напій
завдання для третьої команди:
малиновий сік


(запрошується по одному
учаснику.
Звучить мелодія)



Ведучий 1
Журі підбиває підсумки останніх конкурсів і визначає загальну кількість балів.
Ведучий 2
Четвертий конкурс «Чорний ящик»
-         у Китаї виготовляли з цієї речовини гроші із гербом імператора.
-         у Стародавньому Римі легіонерам платили цією речовиною.
-  Колись у Голландії існувала найтяжча кара: винуватцям не давали цієї речовини. Через деякий час люди помирали, а їхні тіла швидко розкладалися.
-  Середній європеєць споживає 15 г цієї речовини на добу, а японець – 60 г. Про яку речовину йдеться.
  



Ведучий 1
Щоб перейти до наступного конкурсу, послухаймо легенду.
Колись у Саксагонії, провінції Німеччини видобували срібну руду, що була подібна до срібної, проте з неї срібло отримати було неможливо.
Більше того, унаслідок її випалювання виділявся отруйний газ. Саксагонці, це пояснювали втручанням нечистої сили – злого і підступного підземельного гнома Кобальта. Почали читати навіть спеціальні молитви. З часом цю руду навчились відрізняти від срібної, а вилучений із неї новий метал дістав ім’я гнома Кобальта.

Наступний п’ятий конкурс «Розминка».
Команди підготували одна одній по одному запитанню.
Журі підбиває підсумки конкурсу.

Отже, наступний шостий конкурс «Справу ведуть знавці»   

Ведучий 2
Потрібно буде розв’язати задачу. Як, ти, думаєш, яка з цих команд це зробить швидше?
Ведучий 1 Побачимо.
Є амонію сульфат
Грамів шість і дюжин п’ять.
Натрій ось їдкий з’явився
Тут сульфат аж затрусився.
Газ із нього повалив,
Рідкий запах всіх зломив.
Навіть кислота фосфатна –
Ця сполука делікатна
Розум втратила одразу,
Сіль створила з цього газу.
Кислоти відомо нам
Сорок грам плюс дев’ять грам
Скільки солі? Що за сіль?
Це пізнати ваша ціль.




Ведучий 2
Поки журі підбиває підсумки, я розкажу вам легенду.

Отець Леонардус – ігумен монастиря Баварії  шукав філософський камінь. В одному зі своїх дослідів він змішав попіл спаленого єретика з попелом його кота і подвійною кількістю землі із місця покарання. Цю «пекельну суміш» монах почав нагрівати. Проте замість прозорого і невагомого металу він отримав сіру речовину з металевим блиском. Він викинув цю речовину на подвір’я. І побачив, що свині, які лизали її швидко жиріли. Леонардус зрадів, що винайшов речовину, яку можна додавати до їжі. Він додав порошок до їжі монахів і наступного дня 40 монахів померли у жахливих стражданнях. Так відкрили просту речовину Стибій  (Миш’як).

Ведучий 1
Журі підбиває підсумки конкурсу
Ведучий 2
Капітан, капітан, зосередься,
Тому що в команді ти перший ерудит.
Капітан, капітан, посміхнися,
Лиш веселий переможе всіх.

Ведучий 1
Отже, конкурс останній
«Конкурс капітанів»
Складається з двох етапів:
Етап І – конкурс «Так чи ні»
1. Д. І. Менделєєв назвав вугілля «чорним велетнем».
2. Аурум – рідкий метал.
3. Срібло має найкращу тепло-й електропровідність.
4. Царську горілку п'ють.
5. Карбон називають «царем жи­вої природи», «основою життя».
6. Силіцій – цар неживої природи.
7. Н2О – це основа.
8. Магній надає листю жовтого ко­льору.
9. Метал батарейок – це олово.
10. Платину називають металом роз­коші, або «ювелірною короле­вою».
11. Свинець перетворює скло на кришталь.
12. У вапняному молоці не міститься молока.

Етап II «Зоряний шлях капітана» (5 балів)
 «Я – репортер»
(шаржі на супротивника) (5 балів)
Знов команди всі до бою. Позмагайтесь між собою!
Кожна команда задає по одному запитанню команді суперника. Отже, розпочинаємо. Запрошуємо команду групи ЕМ-21…
команду групи Е-22…
команду групи ЛГ-23

Це був останній конкурс. То ж просимо нашу Вчену раду оголосити загальний результат хімічного туру.


Ведучий 2

Про вміння і знання ваші ми дізнались,
В тому, що знаєте багато – переконались,
Ми врахували всі ваші старання,
Ви гідно пройшли всі випробування.

Ведучий 1
Отже, звання бакалавра з неорганічної хімії одержує група …
А зараз ми урочисто посвятимо вас в бакалаври Неорганічної хімії.

Клятва: (група присягається разом із Неорганічною хімією)

Ми десятикласники Крукеницького ліцею вступаючи в ряди бакалаврів неорганічної хімії обіцяємо:
        Не спинятись на досягнутому!
        Оволодіти курсом органічної хімії!
Обіцяємо!!!

Ведучий 2
                        Не здригнутись під натиском хімічних формул та обсягом вивченого 
    матеріалу.
        Поповнити хімічну науку новими відкриттями.
 Обіцяємо!!!
І ми всі обіцяємо також.


На цьому наша інтелектуальна гра закінчилась. 

Немає коментарів:

Дописати коментар